Informatie
Minder kwijlen
Ralph gaat zijn brood eten met de
andere kinderen en daarna mag hij
nog even spelen totdat Joske, de
logopedist hem uit de klas ophaalt.
De hulpvraag die bij de logopedist
ligt, is hoe het kwijlen van Ralph
kan verminderen. Ralph zit met
Joske in een kamertje en hij luistert
naar een cassettebandje. Hij doet
een spelletje en iedere keer als het
bandje stopt, moet hij even zijn
speeksel wegslikken. Joske geeft
Ralph gedragstherapie door hem be-
wust te maken dat hij regelmatig
moet slikken.
Joske: ‘Doordat Ralph veel onwille-
keurige bewegingen heeft in zijn
grove motoriek, is het moeilijk voor
hem om zijn fijne motoriek, zoals
praten en slikken, goed te sturen.
Het is het voor Ralph bijvoorbeeld
extra moeilijk om te lopen en te pra-
ten tegelijk. Daarom is de afspraak
dat hij regelmatig bewust moet slik-
ken en dat hij stil moet staan als hij
iets wilt zeggen.’
Ook informeert de logopedist de ouders
over alternatieve behandelingen die
de speekselproductie vermindert,
zoals medicatie.
Leren omgaan met een computer
Tussendoor speelt Ralph nog met de
lego in zijn klas en al gauw is het tijd
voor ergotherapie. Marlies neemt
Ralph mee naar een kamertje met
een computer. Marlies: ‘Ik ben bezig
met Ralph’s fijne motoriek. Ik zoek
uit of Ralph kan leren schrijven,
maar ondertussen ben ik bezig om
hem te leren omgaan met een com-
puter.’ Ralph gebruikt een joystick
als muis en een vergroot toetsen-
bord. In het half uurtje speelt hij een
spelletje en moet hij een lekker
soepje koken en de ingrediënten in
de soeppan verplaatsen. Vervolgens
telt hij het aantal ingrediënten en
toetst hij het nummer in. Het gaat
hem aardig af. Daarnaast komt Mar-
lies tijdens handvaardigheidles in de
klas om te ondersteunen.
Keuze voor mytylschool
Vlak na de ergotherapie is het tijd
om naar huis te gaan. Veel kinderen
worden met een taxibusje opgehaald,
omdat ze niet in de buurt van de
school wonen. Ralph wordt vandaag
opgehaald door zijn moeder Jessica.
Ik vraag haar waarom er voor een
mytylschool gekozen is. Jessica:
‘
Toen Ralph nog klein was, stond
ons leven grotendeels in het teken
van naar therapieën gaan met hem.
Op een mytylschool krijgt Ralph
therapieën onder schooltijd. Alle
therapieën zijn er op gericht om
Ralph zo zelfstandig mogelijk te
laten functioneren in het dagelijks
leven. Op school staat een kundig
team klaar en ik heb het gevoel dat ze
meekijken en meedenken over de
ontwikkeling van mijn kind. Dat vind
ik erg prettig. Er wordt gekeken naar
de mogelijkheden van Ralph en ze
helpen hem bij de belemmeringen.
Verder kan Ralph andere kinderen met
beperkingen helpen en dat is goed
voor zijn zelfvertrouwen.
Thuis kan Ralph nu gewoon lekker
spelen, net als ieder ander kind en
kunnen wij weer ouders zijn in
plaats van therapeut. Ralph heeft zijn
plek gevonden. Ik geniet volop van
Ralph’s blije en opgeruimde karakter
en ontzettende doorzettingsvermo-
gen. Hij is zo’n ontzettend lief kind,
ik ben supertrots op hem en vind het
een voorrecht om voor hem te
mogen zorgen.’
Marjolein van der Burgt
7
Ralph en Joske
Ralph en Marlies
Mytylscholen
In Nederland zijn er ruim 40 mytylscholen. Alle mytylscholen vallen onder het
zogenaamde Cluster 3 van het speciaal onderwijs. In dit cluster zitten ook de
schooltypen ZML (SO en VSO) en LZK. Mytylscholen zijn officieel alleen
bedoeld voor kinderen met een lichamelijke beperking. Tyltylscholen waren
vroeger bedoeld voor kinderen met ook een verstandelijke beperking. Door
allerlei fusies en samenwerkingsverbanden, bestaan er nu veelal bredere scholen
voor speciaal onderwijs waar mytyl- en tyltylgroepen naast elkaar bestaan. Als
gevolg van de LGF (leerlinggebonden financiering) en het PGB, wordt nu zelfs
op sommige scholen onderwijs gegeven aan kinderen met een zeer laag IQ.
Op Mytylschool Ariane de Ranitz in Utrecht zitten ongeveer 300 leerlingen, in
de leeftijd van 4-20 jaar. Aandoeningen die bij deze leerlingen het meeste
voorkomen zijn: kinderen met hersenbeschadiging, open ruggetje en spier-
ziekten. Op deze mytylschool zitten ongeveer 20 leerlingen met een stofwisse-
lingsziekte. Op school werken, naast de leerkrachten en klassenassistenten,
twee revalidatieartsen en ongeveer 60 therapeuten en para-medici: ondermeer
fysiotherapeuten, ergotherapeuten, logopedisten, muziektherapeuten, kunst-
zinnige therapeuten en orthopedagogen. Voor meer informatie over deze
mytylschool, kijk op de website:
Voor meer informatie over mytylscholen in het algemeen en adressen van
andere mytylscholen zie: